x 
Pusty koszyk
Katarzyna Czarnomska

Katarzyna Czarnomska

Katarzyna Czarnomska jest fundatorem i redaktorem naczelnym serwisu "Farmy Zdrowia". Urodziła się w 1974 roku. Jest absolwentką Akademi Kozminskiego w Warszawie. Podyplomowe studia w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie z zakresu dietetyki.  Wychowuje dwójke dzieci. Od wielu lat poświęca się tematyce zdrowia, zdrowego odżywiania, naturalnych metod leczenia i dietetyki w życiu naszej rodziny. 

02 Maj 2014

Krem ze szparagów

Dział: Przepisy

Sezon szparagowy w pełni i należy zeń korzystać. Myślałam co by tu upichcić szparagowo w ten deszczowy majowy dzień. Padło na zupę krem ze szparagów. Zainspirowałam się trochę przepisem Jamiego Olivera i trochę "velouté oux asperges" z małej książeczki "Les soupes" jaką przywiozłam sobie z mojego pobytu w Belgii dawno temu. Mały własny akcencik i wyszło smacznie, lekko i bardzo elegancko...

28 Kwi 2014

Chili con carne

Dział: Przepisy

Chili con carne lub chili sin carne czyli z mięsem lub bez mięsa, danie zwane też „polewą”. To danie, za którym moje dzieci przepadają. Nazywane u nas w domu „polewa” – nawet nie wnikałam skąd taka nazwa, ale syn tak nazywa i się przyjęło…. Najwspanialsze jest to, że można przemycić mnóstwo warzyw, a to lubię najbardziej. W mojej wersji jest i marchewka i seler naciowy, bakłażan i pietruszka, dużo cebuli, czosnek, fasola czerwona i słodka kukurydza. Mieszają się aromaty kminu, cynamonu i oregano…. Uczta to mało powiedziane. Można przygotować więcej i zamrozić. Smakuje wyśmienicie z ryżem basmati, ale i bez dodatkowych węglowodanów smakuje niebiańsko, zwłaszcza posypane świeżą, pachnącą kolendrą…

Po raz kolejny w tym roku będziemy zajadać się tymi wspaniałymi jagódkami. Wprawdzie to zdecydowanie nie to samo, co dzika czarna jagoda, głównie pod względem wartości odżywczych, warto ją jednak mieć w swoim ogrodzie (o ile jest się szczęśliwym jego posiadaczem), a jak nie ma się ogrodu, to śmiało konsumować w sezonie! Nie odmawiajcie sobie tej niewątpliwej przyjemności. Borówka wysoka pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie w stanie dzikim jej owocki były malutkie w porównaniu z tymi, które jemy dziś, a które zostały uzyskane drogą krzyżowania (ale nie w szklanej probówce!).

Cukinia, jaka jest każdy wie, ale pokrzywa – oprócz tego, że niemiłosiernie parzy, nadaje się wspaniale do celów kulinarnych. Nie muszę dodawać ile wspaniałych zdrowotnych zalet posiada ta roślinka, bo o tym w oddzielnym artykule. Z tego, co wiem, zupę z pokrzywy można zjeść w jednym ze skansenów na Roztoczu, gdzie dzieci – i nie tylko one – mogą zobaczyć jak kiedyś żyli ludzie Poniżej przepis. Bardzo prosty, smaczny i bajecznie zielony. Dodam jeszcze, że zupa to nie ciasto, gdzie należy ściśle trzymać się podanych ilości składników. Można kombinować: jednego więcej, drugiego mniej – wedle uznania. A wygląda to tak:

05 Kwi 2014

Szparagi

Szparagi. Rok po roku zaczęliśmy doceniać to zgrabne warzywko w naszej kuchni. Kulminacją ubiegłego sezonu była szparagowa uczta z sąsiadami. Chyba tylko przez niedopatrzenie zabrakło szparagów w deserze. Były zupy, szparagi zapiekane, grillowane, zawijane… W tym roku postanowiłam, że szparagi będą gotować się godnie, tak jak należy – czubki niezanurzone w wodzie – i kupiłam dla nich specjalny garnek. Co ciekawego można powiedzieć o szparagach? Pewnie mogłabym napisać dłuuuugi elaborat, ale nie ma co się rozpisywać, tylko trzeba zabierać się do gotowania i konsumpcji, bo naprawdę warto.

Wieść o opowieści na temat oczu rozniosła się. Z jednego przedstawienia zrobiły się w sumie 4, a następnych 5 czeka w kolejce. Dzieci z trzecich klas świetnie się bawiły. Sporo wiedziały o tym jak funkcjonuje oko. Reszty dowiedzieli się podczas pokazu. Kiedy przeszliśmy do warzyw i owoców, oraz innych, zdrowych produktów spożywczych okazało się, że sporo dzieci zna nawet takie warzywa jak słodki ziemniak czy avocado. Jednak, gdy zapytałam, kto lubi jeść np. brokuły, tłumy nie podniosły ręki. Jeszcze gorzej było przy rybach – jęk obrzydzenia przeleciał po klasie. Co innego znać warzywo czy owoc, a co innego jeść.

14 Mar 2014

Piramidalna pomyłka?

Dział: Akademia

Wszyscy chyba znają piramidę zdrowego żywienia. Wisi wszędzie. W przedszkolu, szkole, przychodni, klubie fitness i każdym miejscu, które ma cokolwiek wspólnego z szeroko pojmowanym promowaniem zdrowia. Powiem, że od jakiegoś czasu, w miarę jak coraz głębiej wchodzę w tematy odżywiania, fizjologii człowieka, niezwykle ciekawych procesów zachodzących podczas przemian metabolicznych zaczynam się zastanawiać, czy ta wspaniała piramida nie jest czasem piramidalną pomyłką, a przynajmniej czy kolejność nie jest czasem lekko spaczona. Najbardziej mnie intryguje piętro makaronowo-chlebowe. Dlaczego? Zaraz rozwinę ten niezmiernie interesujący temat i zacznę oczywiście od podstawy piramidy.

Znowu oczywiście z imbirem. Według chińskiej kuchni wieprzowina ma naturę wychładzającą i przyczynia się do produkcji wilgoci i śluzu w organizmie, co w – ciągle jeszcze jednak zimowej porze – nie jest zjawiskiem pożądanym. Odpowiednie jej przyprawienie sprawi, że można zminimalizować negatywne skutki spożycia tej delikatnej i szybkiej w przygotowaniu części świnki. Z bogatej oferty silnie rozgrzewających przypraw i dodatków: kminek, imbir, papryka, pieprze, cebula, czosnek, bazylia, kurkuma, majeranek i rozmaryn dodam tym razem tylko kilka, a mianowicie: imbir, cebulę, czosnek, pieprze…. obok innych.

Rozgrzewający imbir ostatnio u mnie na topie. W tym prostym deserze też znalazło się dla niego miejsce, ponieważ jak wiadomo ma właściwości rozgrzewające, nie powinno go zabraknąć w menu w te chłodne jeszcze, dni i wieczory. Ostatniego lata po raz pierwszy zaowocowały nasze drzewka brzoskwiniowe. Owoców było tyle, że ledwie nadążaliśmy je zjadać. To, czego nie zjedliśmy wylądowało w słoikach w postaci brzoskwiń w lekkim waniliowo-imbirowym syropie na bazie wody, ksylitolu i soku cytrynowego. Gotowe przetwory posłużyły, jako baza wypadowa do przygotowania deseru.

Co tu wymyśleć żeby dzieci jednak w jakiejś postaci zjadły trochę warzyw… Przecież gdybym powiedziała im: „dzieci, oto pyszna i pożywna zupa z soczewicy, pełna białka roślinnego, minerałów i witamin. Jedzcie!” – Chyba by mnie wyśmiały. Cóż, trzeba wytężać szare komórki. Z tego wytężania powstała właśnie smaczna ZUPA KSIĘŻNICZKI KUNEGUDNY w klimacie curry – czyż to nie brzmi lepiej od zupy z soczewicy?

O nas ...

katarzynaczarnomskaKatarzyna Czarnomska jest fundatorem i redaktorem naczelnym serwisu. Urodziła się w 1974 roku. Jest absolwentką Akademi Kozminskiego w Warszawie. Wychowuje dwójke dzieci. Od wielu lat poświęca się tematyce zdrowia, zdrowego odżywiania, naturalnych metod leczenia i dietetyki w życiu naszej rodziny.

Kontakt ...

ul. Przyszłość 53c
05-126 Stanisławów Pierwszy
POLSKA
 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
 
+48 695 832 433